søndag 17. oktober 2010

Rafiki -

betyr venn! :)

I går var jeg på shopping, og greide på en eller annen SYK måte å bruke 400 norske, 100000 shillig, som er en brukbart imponerende bragd. Da jeg reiste uten andre klær enn de jeg hadde på meg gitt det naturlig nok litt til det, men fikk også kjøpt notatbok (tenkte det var greit i og med at jeg "er her for å gjøre feltarbeid"), smykker og kunst! De har kjempemye ålreit kunst her, og det er jo litt kult å ha med hjem. På shoppinga hørte jeg ordet rafiki passe mange ganger. De har veldig mange forskjellige "prices". Local price, tourist price, neighbour price og rafiki-price er noen av de ofte brukte. Vi fikk selvfølgelig aldri tourist price, vi er jo fantastiske prutere. Neida, har aldri blitt rundlurt. Har aldri betalt 3 ganger mer for noe et sted enn et annet. Selvfølgelig ikke.

På kvelden tok vi oss en tur på restaurant og spiste sykt god lokal mat. De har veldig mye spennende her, og det meste liker jeg veldig godt. Er litt usikker på blekkspruten jeg spiste i forigårs, men det var egentlig ikke på grunn av kjøttet men sausen. Etter middagen tenkte vi at vi skulle dra på et av de få stedene i Stone Town hvor de selger alkohol. Eller, det er kanskje ikke så få steder som selger, men man må gå inn for det om man skal ha. På Livingstone fikk vi tatt oss ei etterlengta øl/ cider. Første slurken smakte hore og helvete, men etter første flaska var det helt knall.

Noen av de andre var slitne, så vi satt tre stykker igjen og pilsa litt. De lokale synes ikke egentlig at det var greit at vi satt der tre jenter aleine, så vi fikk etterhvert selskap fra en gjeng gutter. Det var hyggelig det, og etter litt utveksliger av "Hva skjera Baghera - ingenting Tingeling"-er og "Mambo - Poa sana"-er var vi tydeligvis good to go, og skulle være med på et annet utested.

Etter å ha gått i 4 minutter african time, 30 minutter norsk tid, kom vi fram til det som føltes som en (disk)oase i ørkenen. Vi ante ikke hvor vi var, men fulgte med rafikiene våre Modi, Solomon og Elvis inn på utestedet som var et ekte utested, alt foregikk utendørs. Deilig i og med at alle røyka der, hadde vel fort blitt ei litt kvalm eim inne.

Kom oss gjennom kvelden selv om vi kjente at på slutten var vi litt slitne etter en lang dag i varmen, og da ei av oss hadde fått en penis godt opp mot rompa på dansegulvet kjente vi oss ferdige for kvelden. Vi blei fulgt hjem i taxi av Solomon, og Elvis, som stort sett oppførte seg som gentlemen. Trengte bare å dukke litt unna når de prøvde å kline. "Not on the mouth, not on the mouth!!!"

Legger til slutt med et par bilder fra dagen i dag, hvor det var heftig regnvær og elv i gatene. Passa forsåvidt oss ganske bra å ha en unnskyldning til å ikke måtte gå på stranda og være aktive da vi var relativt slitne.



Høl i taket er kanskje littegrann urutt, blir fryktelig vått og grisete inne av det når det regner


(Hvis det her er fryktelig kjedelig og random lesestoff så er jeg klar for konstruktiv kritikk, så bare å kommentere i så fall:) )

3 kommentarer:

christus sa...

Masse bra på shopping?
Jeg ønsker meg en kjærleiksgave *smask*
For jeg kjøpte faktisk noe i Danmark i sommer, men jeg har jo ikke sett deg siden :(

Ha det fuckin awesome! Gleder meg til å besøke'ræ i Bergen!

Gunhild sa...

Kult! Høres bra ut på Zanzi ass!!
Er fryktelig moro å lese, gleder meg til daglig oppdatering!
Klemzzz

MariPari sa...

Fins ikke random eller kjedelig! Skriv, og fortell:)! Jeg liker VELDIG godt å se hvordan dere har det i huset, haha, og at dere hadde høl i taket har for eksempel ikke dama mi nevnt med et eneste ord.. Ja til Annems blogging, med andre ord:)